Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

2. Dünya Savaşı’nın en değerli silahı: Savaşı bitiren uçak

ABD’nin geliştirdiği B-29, bugünkü bedeliyle 55,6 milyar dolara mal olarak tarihin en değerli uçağı oldu. Bu devrimci bombardıman uçağı, hem atom bombalarını taşıdı hem de çağdaş havacılığın geleceğini değiştirdi.

ABD’nin geliştirdiği B-29, bugünkü

ABD, 1940 yılında şimdi İkinci Dünya Savaşı’na resmen girmemişti. Lakin savaşın giderek büyüyen gölgesi, Amerikan Hava Kuvvetleri’ni “süper bir bombardıman uçağı” arayışına itti.

İstenilen uçak, 3 bin 200 kilometre menzile sahip olacak, o güne dek erişilmemiş irtifalarda uçabilecekti.

Boeing’in tasarladığı XB-29, bu muhtaçlığa cevap verdi. Dört yıl süren geliştirme sürecinin akabinde ortaya çıkan B-29 Superfortress, sadece savaşın değil, havacılık tarihinin de yazgısını değiştirdi.

DÖNEMİN EN MALİYETLİ PROJESİ

B-29, periyodun en maliyetli askeri teşebbüsü oldu. 55,6 milyar dolarlık bugünkü karşılığıyla proje, atom bombası üreten Manhattan Projesi’nden bile yüzde 50 daha değerliye mal edildi.

SERİ ÜRETİLEN BİRİNCİ BASINÇLI UÇAK

30 bin feet yükseklikte uçabilmesi için kabin basınçlandırma sistemi geliştirildi.

Bu sayede mürettebat oksijen maskesi ya da hantal uçuş kıyafetleri olmadan misyon yapabiliyordu. B-29, dünyada seri üretilen birinci basınçlı uçak oldu.

Boeing XB-29 bombardıman uçağı.

UZAKTAN KUMANDALI SİLAHLAR

Bir öbür ihtilal niteliğindeki yenilik ise uzaktan kumandalı makineli tüfek kuleleriydi. Radar dayanaklı nişangah sistemi, merminin sıcaklık ve düşüş suratını hesaplayarak atış yapıyor, gerektiğinde baş topçu tüm kulelerin denetimini devralabiliyordu.

TEHLİKELİ MOTORLAR

Uçağın kalbinde Wright R-3350 Duplex Cyclone motorları vardı. Lakin bu güçlü motorlar çok ısınma nedeniyle sık sık alev alıyordu.

1943’te bir prototipin test uçuşunda çıkan yangın, uçağın Seattle yakınlarında düşmesine yol açtı; 11 mürettebat ve 20 fabrika emekçisi hayatını kaybetti.

ÜLKENİN DÖRT BİR YANINDA FABRİKALAR KURULDU

B-29’un üretimi için ABD’nin dört bir yanında dev fabrikalar kuruldu. Yüz binlerce yeni personel işe alındı, birçoğu hayatında birinci sefer uçak montajına girdi.

1944’te General Hap Arnold, Wichita’daki fabrikayı ziyaret ederek iki ay içinde 175 uçak istedi. Lakin fabrikadan tek bir B-29 dahi çıkmadı.

SAVAŞI BİTİREN UÇAK

Tüm zorluklara karşın B-29 kısa müddette gökyüzüne hükmetti. 1945’te Hiroşima ve Nagasaki’ye atılan atom bombalarını taşıyan uçak olarak tarihe geçti. Akabinde geliştirdiği teknolojiler, savaş sonrası yolcu uçaklarının önünü açtı ve çağdaş hava ulaşımının temelini attı.