Türkiye, geçtiğimiz yıl, bir milyon adedi aşan motosiklet satışıyla Avrupa’nın en yüksek hacimli pazarı haline geldi.
Mobilite kesiminin önder firmalarından Bosch, inançlı ve verimli sürüş için geliştirdiği ve ürettiği teknolojileri, örneğin ABS (Kilitlenmeyi Önleyici Fren Sistemi) ve MSC (Motosiklet İstikrar Denetim Sistemi) üzere, Türkiye pazarındaki büyümeye paralel olarak artan kaza oranlarının önüne geçilmesi için kıymetli görüyor.

Bosch Türkiye ve Orta Doğu Başkanı Daniel Korioth, Türkiye’nin demografik yapısından kaynaklanan dinamizmin, mobilite kesiminde değerli fırsatlar sunduğunun altını çizerek şöyle söyledi:
“Bu dinamik pazarın gereksinimlerini yalnızca karşılamakla kalmıyor, birebir vakitte bu gereksinimleri şekillendiriyoruz. Mobilite hem Bosch hem de ülkemiz için güçlü bir dal. Paydaşlarımızla birlikte bu ekosistemi güçlendirmeye yönelik her imkânı sunmak için uğraş ediyoruz.” Korioth, Bosch’un iki tekerlekliler için de üst seviye inovasyon ve mühendislik hizmeti sunduğunu belirterek, “Büyüyen Türkiye pazarı için vazgeçilmez olan inançlı sürüş dayanak sistemlerini ve verimli sürüş için motor idare sistemlerini Almanya’daki motosiklet tutkunu mühendislerimizin titiz testlerinden geçirerek sunuyoruz.” dedi.
Büyüyen motosiklet pazarı ile dikkatleri üzerine çeken Türkiye’yi ziyaret eden Bosch İki Tekerlekliler ve Motor Sporları Avrupa Başkanı Fevzi Yıldırım, Bosch’un sunduğu teknolojiler hakkında bilgi verdi. İçten yanmalı ve elektrikli motosiklet sistemleri, güvenlik ve bağlanabilirlik sistemleri geliştirdiklerini belirten Yıldırım şunları söyledi: “Motosikletler için üç kademeli güvenlik ve dayanak sistemleri sunuyoruz. Birinci olarak ABS üzere reaktif işlevlerle; ikinci olarak, aracı çevreleyen radar sensörleriyle ve son olarak, aracı ve sürücüyü internete bağlayan teknolojilerle bunu yapıyoruz” dedi.
ALTI KAZADAN BİRİ ÖNLENEBİLİR
Hızla büyüyen Türkiye pazarı, beraberinde kaza sayılarındaki artışı da gözler önüne seriyor. TÜİK datalarına nazaran, 2024 yılında ölümlü ve yaralanmalı motosiklet kazaları, tüm ölümcül ve yaralanmalı trafik kazalarının yüzde 31,5’ini oluşturdu ve bu kazaların sayısı 2023 yılına nazaran yüzde 33’ten fazla arttı. 1 Motosiklet şoförlerinin yaşayabileceği trafik
Motosikletler için üç etaplı güvenlik ve dayanak sistemleri
İlk güvenlik katmanı:
ABS (Anti-lock Braking System): ABS, Tekerleğin kilitlenme noktasına yaklaştığı anda, tekerin ve aracın dönme suratını ölçen sensörler sayesinde devreye girer ve şoförlerin daha tesirli frenleme yapmasını sağlayarak tekerin kilitlenmesini önler. ABS, 125cc ve üzeri tüm motosikletlerde Türkiye’de mecburî. Bosch’un pazardaki en güçlü yanlarından biri de, ABS ünitesi ve öteki yazılımların Bosch mühendisleri tarafından daima güncellenmesi ve tüm güvenlik testlerinin Almanya’daki grup tarafından titizlikle yapılması.
Bosch, bundan 16 yıl evvel ABS ünitesinin seri üretimine başladı. Daha evvel arabalar için olan ABS ünitesi motosikletler için uyarlanırken, Bosch donanım ve yazılım alanındaki birikimiyle iki tekerlekli araçlar için bir ABS ünitesi geliştirdi. Bu, dünyada motosikletler için özel olarak geliştirilen birinci ABS ünitesi oldu. Başlangıçta düz yollar için tasarlanan ABS, Bosch’un sensör teknolojisindeki ilerlemeleriyle birlikte virajlı ve daha karmaşık yol durumlarına da uyumlu hale getirildi.

İkinci güvenlik katmanı:
Bosch, motosiklet şoförünü hem düz hem de virajlı yollarda, hem frenleme hem de hızlanma sırasında destekleyen bir motosiklet istikrar denetimi (MSC) sistemi geliştirdi.
Sistem, sensörler aracılığıyla aracın mevcut dinamik durumunu daima izleyerek takviye sağlıyor. Bu, dinamik sürüş şartlarında araç güvenliğini ve istikrarını artırmak için MSC’nin fren denetim teknolojisinin temelini oluşturuyor.
MSC ayrıyeten, artırılmış güvenlik, konfor ve performans için çok çeşitli katma bedelli fonksiyonların etkinleştirilmesinde bir temel misyonu görüyor.
MSC teknolojisi, viraj çekiş denetimi üzere geniş kapsamlı katma kıymetli fonksiyonların yanı sıra, bir radar sensörüyle birleştirildiğinde gelişmiş şoför dayanak sistemlerinde (ARAS) bulunan adaptif sürat sabitleyici (ACC) üzere motosikletler için gelecekteki fonksiyonları de beraberinde getiriyor.

Üçüncü güvenlik katmanı:
Bosch, şoförleri internete bağlayan tahlillerle motosiklet güvenliği ve dayanağının üçüncü kademesini tamamlıyor. Bluetooth ve Wi-Fi üzere kablosuz temas tahlilleri aracılığıyla hava durumu, navigasyon ve trafik üzere kritik bilgiler hem motosikletle hem de şoförle paylaşılabiliyor.
İÇTEN YANMALI MOTORLARDA VERİMLİ ÇALIŞMA
Büyüyen Türkiye pazarı için verimli sürüş büyük kıymet taşıyor ve Bosch bu gereksinime yönelik tahliller sunuyor. Bosch motor idare sistemleri, motorun çalışmasıyla ilgili tüm işlevlerin hassas ve merkezi bir formda denetim edilmesine imkan tanıyarak optimize edilmiş emisyonlar, artırılmış güvenlik ve konforun yanı sıra daha keyifli ve dinamik bir sürüş tecrübesi sağlıyor.
Yakıtın verimli bir biçimde yanması, elektronik denetimler aracılığıyla teminat altına alınıyor. Motor idare sistemleri, enjekte edilen akaryakıt ölçüsünü ve ateşleme zamanlamasını hassas bir formda denetim edebiliyor. Bu teknoloji tıpkı vakitte, araçtan gelen geri bildirimleri izleyip gerekli ayarlamaları yaparak motoru denetim etme imkanı da sunuyor. Bu doğrultuda, lambda bedellerine dayalı enjektör ayarı, optimum hava-yakıt karışımını sağlıyor.
İyi tasarlanmış bir motor donanımına dayanan Bosch denetim algoritmaları, bu doğrultuda tasarlanmış 125cc’lik bir motor için 100 kilometrede 2 litrenin altında yakıt tüketimi kıymetlerini şimdiden mümkün kılıyor.