Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

Havacılık tarihinin en gizemli kazası: Hayalet uçuşun perde gerisi

Kolay bir düğme yanlışı yüzünden 121 kişi gökyüzünde şuurunu kaybetti. Uçak, üç saatlik hayalet seyahatin akabinde dağlara çakıldı. İşte havacılık tarihinin en gizemli kazası.

Kolay bir düğme yanlışı

Havacılık tarihinin en gizemli kazalarından biri olarak anılan “Hayalet Uçuş”, 14 Ağustos 2005’te Kıbrıs’ın Larnaka Havalimanı’ndan Atina’ya gitmek üzere havalanmıştı. 1 saat 45 dakika sürmesi planlanan seyahat, yakıtın bitmesiyle üç saatlik bir trajediye dönüştü.

BASİT BİR KUSUR, TOPLU FELAKET

Kazadan sonra yapılan incelemede, uçağın basınçlandırma düğmesinin “otomatik” yerine “manuel” pozisyonda bırakıldığı ortaya çıktı.

Bu küçük yanılgı, kokpitteki oksijen maskelerinin açılmamasına, pilotların ve yolcuların hipoksi nedeniyle bayılmasına yol açtı.

Boeing, Helios mühendislerinin prosedürleri uygulamadığını, pilotların da ihtar sinyallerini yanlış yorumladığını belirtti. Rapora nazaran kazaya 16 başka insan kusuru zincirleme halde neden oldu.

UÇAKTA SON ANLAR

Yunan Hava Kuvvetleri’ne ilişkin F-16’lar, telsiz irtibatı kesilen uçağı havada takip etti. Pilotlar, kokpitte baygın halde yatan ikinci pilotu gördü.

Bir mühlet sonra kabin memuru Andreas Prodromou’nun kaptan koltuğuna oturduğu fark edildi. Ticari pilot lisansı bulunan Prodromou’nun, taşınabilir oksijen tüpleri sayesinde şuurunu daha uzun mühlet koruduğu belirlendi.

NEFES NEFES “MAYDAY” DAVETİ YAPTI

Kokpit ses kayıtlarında Prodromou’nun nefes nefese “Mayday” daveti yaptığı tespit edildi.

Ancak telsizin hala Kıbrıs frekansına ayarlı olması nedeniyle yardım daveti yere ulaşmadı. Dakikalar sonra yakıtı tükenen uçak, Atina yakınlarındaki Grammatiko bölgesinde dağlık yere çakıldı.

O an uçaktaki herkes hayattaydı ama bilinçsiz durumdaydı.

SORUMLULUK VE DAVALAR

Kazanın akabinde mühendis Alan Irwin başta olmak üzere Helios çalışanları “taksirle adam öldürme” hatasından 10 yıl mahpus cezasına çarptırıldı.

Ancak Irwin daha sonra aklandı. 2007’de hayatını kaybeden 8 Kıbrıslının ailesi Boeing’e tazminat davası açtı, dava bâtın bir mutabakatla sonuçlandı.

UZMANLARIN YORUMU

Havacılık uzmanı David Learmount, Mirror’a yaptığı açıklamada, “Havacılık sistemi, tek bir yanılgının felakete yol açmaması üzerine heyetidir. Pilotlar denetimleri gerektiği üzere yapsaydı, bu kaza asla yaşanmazdı” dedi.