İstanbul’da bisikletle ulaşımı teşvik amacıyla 2012 yılında başlatılan ve uzun süredir aktif olmayan Akıllı Bisiklet Kiralama Sistemi (İSBİKE), ne yazık ki birçok bisikletin hurda haline gelmesine sebep oldu. Yaklaşık iki yıl önce bakım ve onarım durdurulan sistemde, kullanılmayan bisikletler kullanıcıların erişimine kapatılmış durumda.
İSBİKE’nin mobil uygulaması ve hizmetleri, 2023 yılından itibaren resmi olarak durdurulduğu ve bakım sürecine alındığı bilgisiyle kullanıcıların karşısına çıkıyor. Bu süreçte, bisikletler ve sistem donanımları elden geçirilerek, güncellemeler ve onarımlar gerçekleştirilmekte. Ancak, sistemin çalışmaması ve uygulamaya giriş yapılamaması, İstanbul’da bisiklet kiralama imkanını ortadan kaldırdı.
Öte yandan, hurda ve atıkların depolandığı alanlarda ise dönem dönem dikkat çekici görüntüler ortaya çıkıyor. Eski sistemden kalan birçok bisiklet, Bayrampaşa’da bulunan Levazım ve Ayniyat Müdürlüğü Hurda Depo Şefliği’nin bölgesindeki hurdalık alanda kırılarak hurda haline getiriliyor. Bu bisikletler, diğer hurda ürünlerin arasına dizilerek kullanılmaz hale getirildi.
İstanbulluların Kaynakları Neden Hurdaya Çıkarılıyor?
İBB Ulaşım ve Trafik Komisyonu Üyesi Abdullah Aksu, mevcut duruma ilişkin yaptığı açıklamada, eski İBB Başkanı Kadir Topbaş döneminde yaklaşık 3 bin bisikletle hizmet veren sistemin günümüzde sıfırlandığını belirtti. 2021’den itibaren gelişen süreçte, sistemin bakım ve tamir süreçlerinin yetersiz kalması ve yaklaşık 2,5 yıldır kullanılamaması büyük eleştirilere neden oluyor.
Aksu, “Basına yansıyan görüntülerde, bazı bisikletlerin depolara atıldığı ve hurdaya çıkarıldığı görülüyor. Bu durum, İBB’nin kaynakların verimsiz kullanımı ve sistemleri etkin işletememesi nedeniyle ortaya çıkmıştır” diyerek, yıllar içinde bisiklet sayısının 3 binden 1100’e düştüğünü vurguladı.
“İstanbul’un kaynakları bu şekilde heba ediliyor ve değer kaybediyor” diyen Aksu, CHP’li yönetimin sistemleri işletememesi ve onarım yapmamasıyla ilgili eleştirilerini sürdürüyor. Ayrıca, sistemin kapatılması ve hurdaya ayrılmasıyla birlikte, çoğu zaman resmi açıklamalarda “bakımda” denilerek geçiştirildiğini kaydetti.
İBB Meclisi’nde defalarca söz konusu bisikletlerin durumu ve akıbetiyle ilgili sorular yönelttiklerini ancak verilen yanıtların hep aynı olduğunu, bakım süreçlerinin sürdüğü iddiası olduğunu belirtiyor. Aksu, bu durumun İstanbul’un ulaşım politikasındaki ciddi zafiyetleri ortaya koyduğunu ve yönetimin sorumsuzluklarını gözler önüne serdiğini sözlerine ekliyor.
Bu süreçte, sistemin sürdürülebilirliği ve kaynak kullanımı açısından ciddi sorunlar yaşandığını belirten Aksu, “İşin ilginç yanı, 12 yaşındaki bir çocuk bile kolayca bisikleti tamir edebilirken, CHP’li İBB yönetimi 2,5 yıl boyunca yaklaşık bin 100 bisikleti tamir edemedi” diyerek, yönetimin yetersizliğine dikkat çekiyor. Bu durum, hem İstanbul hem de İstanbul halkı adına büyük bir kayıp ve hayal kırıklığıdır.”
