İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekib Avdagiç, özellikle Çin merkezli Temu ve Shein gibi e-ticaret platformlarından yapılan alışverişlerin, artık kişisel ihtiyaçların ötesine geçip ticari hacimlere ulaşmaya başladığını vurguladı. Avdagiç, “Bu ciddi bir risk. Teorik olarak hepsi bireysel kullanım da olsa, önlemler almamız gerekiyor. Gümrük sınırları içinde online alışveriş sınırını 30 Euro’ya indirdiler, fakat bu duruma karşı tedbir alınması şart” şeklinde görüşlerini paylaştı.
Basın mensuplarıyla bir araya gelen Avdagiç, Çin’in önümüzdeki 15-20 yıl içerisinde toplam ihracatını 5-6 trilyon dolara çıkarma hedefinde olduğunu ve bu hedef doğrultusunda B2C satışlarını global pazardaki önemli bir gelir kaynağı haline getirerek, Türkiye için ciddi bir tehdit oluşturduğunun altını çizdi.
Gümrük ve Tüketici Güvenliği Konuları
İTO Başkanı’nın önemli uyarısı: Çin’den gelen ürünlerin kontrol edilmediği ve özellikle kimyasal içerikli, aromalarla donatılmış kırtasiye malzemeleri gibi ürünlerin gümrük takibine takılıp, Türkiye pazarına girişinin engellenmesi gerektiğini belirtti. “Çin’in ihracat büyümesi ve ürünlerin toplam hacmi hızla artarken, bu ürünlerin kalite ve güvenlik standartlarına uygunluğu ciddi bir denetim gerektiriyor. Aksi halde, sağlık ve tüketici hakları açısından riskler büyüyor” ifadelerini kullandı.
Çinli Otomobil Devi BYD’nin Türkiye Yatırımı
Yatırım planları ve beklentiler: Avdagiç, Çinli otomotiv üreticisi BYD’nin Türkiye’de otomobil üretimi için yapmayı planladığı yatırımı yakından takip ettiklerini ve “Projeye ilişkin açıklanan zaman çizelgesine uygun ilerleme sağlanmadığını görüyoruz. Kısa zamanda somut adımlar atılmasını umut ediyoruz” şeklinde açıklamada bulundu.
İş dünyasının bu önemli gelişmelere ilişkin gelişmeleri yakından izlediğini ve uygun adımlar atılması gerektiğini sözlerine ekleyen Avdagiç, Türkiye’nin ekonomik ve ticari dinamiklerine verdiği önemi dile getirdi.