Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca hazırlanan “Liman Devleti Kontrolü Uygulama Yönetmeliği” Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Yönetmelikle deniz yetki alanlarındaki deniz nakliyeciliğinde kullanılan gemilerin, Türkiye’nin taraf olduğu milletlerarası mevzuat kapsamında seyir, can, mal ve etraf emniyeti açısından uygunluğu ile gemide vazifeli gemi adamlarının ömür ve çalışma şartlarının uygunluğunun denetlenmesi, uygun olmayanlar hakkında gerekli yaptırımların yapılması, liman devleti kontrol vazifelilerinin yetkilendirilmesi ve görevlendirilmesine yönelik yöntem ve asılları belirlendi.
GÖREVLİLERDE ORTANA KOŞULLAR
Buna nazaran liman devleti kontrol görevlilerinde, denizcilikle ilgili lisans seviyesinde eğitim veren fakülte yahut yüksekokullar veya denkliği Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından kabul edilen yükseköğretim kurumlarından mezun olmaları, İngilizce lisan yeterliliğine, milletlerarası mukavelelerin kararları ve liman devleti denetimiyle ilgili kâfi bilgiye sahip olmaları koşulları aranacak.
Bu görevlilerin ayrıyeten uzakyol birinci zabiti yahut üstü, ikinci mühendis, makinist veya üstü yeterliliğine sahip olması, deniz ve bayrak devleti sörveyörlüğünde bir yıllık hizmeti tamamlamaları gerekecek.
DENETİM RAPORLARI İNGİLİZCE HAZIRLANACAK
Liman devleti kontrol vazifelisi, kontrol raporlarını İngilizce hazırlayıp imzalayacak. Görevlilerce gerçekleştirilen kontrollerin mutabakat muhtıraları kapsamında kurulan elektronik sisteme girişleri, liman başkanı tarafından denetlenecek.
Görevliler, denetim limanı yahut denetlenen gemiler ile ticari ilgi içinde bulunamayacak, gemi acentesi ile yasal dokümanlar ve klas sertifikası düzenleyen, gemilere bu dokümanların verilmesi için gerekli incelemeleri yapan kuruluşlarca istihdam edilemeyecek ve bunlar ismine iş yapamayacak.
Yetki devamı için merkez teşkilatında yahut liman başkanlıklarında çalışan kontrol vazifelilerinin bir takvim yılında en az 10 liman devleti kontrolü gerçekleştirmeleri yahut kontrole eşlik etmeleri, Bakanlığın düzenleyici süreçleri ile belirlenen yenileme eğitimlerini tamamlamış olmaları gerekecek.
GİRİŞ YASAĞI KOŞULLARI
Geminin Türkiye yahut taraf olunan mutabakat muhtıralarına üye ülke limanlarında tutulma kararına karşın müsaadesiz olarak limandan ayrılması yahut tamir görmek üzere uğrak yapacağını beyan ettiği tersaneye gitmemesi halinde gemiye Türk limanlarına 6 ay mühletle giriş yasağı uygulanacak.
Türkiye’de gerçekleştirilen liman devleti kontrolleri sonucunda son 36 ay içerisinde üç yahut daha fazla tutulması olan geminin Türk limanlarına girişine müsaade verilmeyecek.
Giriş yasağı uygulanan gemiye birinci kere 12 ay, giriş yasağının bitiminden sonra 12 ay içinde Türk limanlarında tekrar tutulması halinde ise 24 ay Türk limanlarına giriş yasağı uygulanacak.
KALICI YASAK
İkinci kez giriş yasağı uygulanan geminin Türk limanlarında tutulması halinde kalıcı yasak devreye girecek.
Geminin sahibi, işleteni yahut bayrak devleti, liman devleti kontrol görevlisince verilen tutulma kararına itiraz etme hakkına sahip olacak. İtiraz başvurusu, geminin tutulma tarihinden itibaren en geç bir ay içerisinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğüne yapılacak.
Geminin gereksiz yere tutulması yahut geciktirilmesi durumunda gemi sahibi ya da işleteni yargı yoluna başvurabilecek.
Öte yandan, 26 Mart 2006 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan “Liman Devleti Kontrolü Yönetmeliği” yürürlükten kaldırıldı.