Firmaların mukavelelerde taahhüt ettiği teslim müddetlerinin uzadığı, bazen siparişlerin iptal edildiği belirtilerek, tüketicilerin hak talebinde bulunması gerektiği söz ediliyor.
Mobilya Dernekleri Federasyonu (MOSFED) Başkanı Ahmet Güleç, mobilya teslimatlarında termin müddetleri olduğunu hatırlatarak, “Dünyada mobilya seçimi iki formda yapılıyor. Ya hazır mobilyalar alınır, satılır ya da eser bireye has olarak kumaşıyla, ölçüsüyle, rengiyle özelleştirilir. Türkiye mobilya kesiminin yüzde 80’i bu biçimde ilerliyor. Hasebiyle bir koltuğunuzu yaparken koltuğun hem rengi hem modeli seçiliyor.” diye konuştu.
HER MOBİLYANIN FARKLI TESLİM MÜDDETİ VAR
Her mobilyanın, firmanın muhakkak termin müddeti olduğunu anlatan Güleç, Türkiye’de 4-6 haftalık bir süreçte eserin teslim edildiğini fakat birtakım firmaların bu müddete riayet etmedikleri tarafında şikayetler duyduklarını aktardı.
“İLETİŞİM SORUNU OLABİLİR”
Güleç, imalatçı, mağaza ve tüketici ortasında iletişimsizlik sorunu olabileceğine işaret ederek, “Burada tüketicilerin şuurlu olup gerekirse cezai müeyyide olarak mutabakatlarını yaparken vaktinde teslim edilmediği müddette bir hak talebinde bulunması lazım. Bu mevzuda da biz tüketicinin yanındayız.” diye konuştu.
“SEKTÖR SORUNU DEĞİL, İŞLETME SORUNU”
Güleç, “Şu anda herkes istediği vakitte, istediği mobilyayı yetiştirebilir, tedarik tertibi de müsait, imalat tertibinin altyapısı da müsait. Ham unsur tedarikiyle, istihdamla ilgili hiçbir sorun yok. Sorun, kesim sorunu değil, işletme sorunu.” dedi.
“GEREKÇE NE OLURSA OLSUN FİRMALAR TÜKETİCİYİ MAĞDUR ETMEMELİ”
Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Lider Vekili İbrahim Güllü de firmaların tüketiciye gecikme münasebeti olarak tedarik problemleri, işçi eksikliği yahut stok yetersizliğini gösterdiğine dikkati çekerek, şunları kaydetti:
Gerekçe ne olursa olsun firmalar, tüketiciyi mağdur etmemeli. Mobilyaları müddetinde teslim edilmeyen ya da siparişi iptal edilen tüketici 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un muhafazasından yararlanır ve seçimlik haklarını kullanabilir. Bunun için öncelikle firmaya yazılı talepte bulunmalı. Firmaya e-posta, noter ihtarnamesi yahut iadeli taahhütlü mektup üzere yazılı bildirimde bulunarak teslimatın mukavelede belirtilen müddette yapılmasını talep etmeli. Tüketici bu bildirimde gecikme nedeniyle bedel indirimi, kontratın feshiyle parasının iadesi talep edebilir. İnternetten alışverişlerde münasebet göstermeden 14 gün içinde cayma hakkını tüketici kullanabilir. Firma tüketicinin cayma hakkını kullanması nedeniyle cezai koşul ya da kesinti de yapamaz.
TESLİM TARİHİ 30 GÜN AŞMIŞSA
Sözleşmede teslimat için bir müddet belirtilmemiş ve mukavele tarihinden itibaren 30 günü aşmışsa tüketicinin mukaveleyi feshedip ödemesini geri alabileceğine dikkati çeken Güllü, “Gecikme nedeniyle bir ziyan doğmuşsa örneğin düğün ertelenmiş ya da eşyaların teslim edilmemesi nedeniyle konutta oturulamamışsa uğranılan maddi ziyanların yanında manevi tazminat da talep edilebilir.” değerlendirmesini yaptı.